Brievenbuspost

In 2011 zijn in Nederland ongeveer 4,5 miljard geadresseerde poststukken bezorgd. In 2010 waren dit er nog ongeveer 4,8 miljard. De omzet in de postmarkt is in 2011 ongeveer 1,5 miljard euro. In 2010 was dit nog ongeveer 1,6 miljard euro. De krimp van de markt is hiermee ongeveer even groot als in voorgaande jaren. OPTA beschikt bij de publicatie van het jaarverslag op dit moment nog niet over openbare cijfers over 2012.

Volume brievenbuspost (x 1.000.000)

2008 2009 2010 2011
Volume 5296 5083 4780 4482

Marktsegmenten brievenbuspost

Ongeveer 8 procent van alle brievenbuspost wordt door consumenten verzonden. Ongeveer 60 tot 65 procent wordt verstuurd door grootzakelijke verzenders. Dit zijn verzenders die per jaar ten minste een miljoen poststukken versturen. De overige 25 tot 30 procent wordt verstuurd door overige andere zakelijke verzenders.

Segmenten op basis van klanttype in 2011

Particulier Grootzakelijk Overig zakelijk
Bovengrens 5% 5% 5%
Ondergrens 8% 60% 25%

De brievenbuspost die zakelijke verzenders versturen bestaat voor 53 procent uit brieven. Ongeveer 25 tot 30 procent is direct mail  Direct mailEen organisatie of bedrijf stuurt een grote groep ontvangers hetzelfde bericht per post, per mail of per fax.  , geadresseerd reclamedrukwerk, en 20 tot 25 procent betreft periodieke uitgaven, zoals tijdschriften en bladen.

Zakelijk segment op basis van inhoud in 2011

Brieven Direct mail Periodieke uitgaven
Bovengrens 5% 5% 5%
Ondergrens 53% 25% 20%

Zakelijke post

Ongeveer 36 procent van de zakelijke post werd in 2011 aangeboden met de afspraak afgesproken bezorging de volgende dag te bezorgen. In 2011 werd 34 procent aangeboden met afgesproken bezorging twee dagen later en 29 procent met afgesproken bezorging drie dagen later. Het percentage dat voor bezorging drie dagen later werd aangeboden, is ten opzichte van 2010 sterk gestegen.

Het grootste gedeelte, ongeveer 69 procent, van de zakelijke brievenbuspost wordt ongesorteerd aangeleverd door de verzender. De rest, ongeveer 31 procent, wordt gesorteerd aangeleverd. Het percentage post dat gesorteerd wordt aangeleverd, is de laatste jaren licht gestegen.

Zakelijk segment op basis van bezorging in 2011

Segment 2011
Volgende dag 36%
Twee dagen later 34%
Drie dagen later 26%

Zakelijk segment op basis van sortering in 2011

Segment 2011
Ongesorteerd 69%
Gesorteerd 31%

Zie ook

Er zijn geen gerelateerde links bij dit artikel.
  • Voeg toe aan mijn selectie
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (20)
  • Print
    • Dit artikel
    • Dit hoofdstuk (20)
  • Deel
    • LinkedIn